Mystery Visit Kft. - Próbavásárlás, próbavásárlói kutatások
Elérhetőségeink:

4027 Debrecen, Füredi út 18.

1142 Budapest, Erzsébet királyné
útja 112.

Tel: +36 1 422-1634
Fax: +36 1 422-1633

info@mysteryvisit.hu

Módszertani lehetőségek, a próbavásárlás típusai

A kereskedelem fejlődésével – legyen szó áruról vagy szolgáltatásról – a próbavásárlás együtt fejlődött és fejlődik jelenleg is. Az alkalmazott módszertan több évtized alatt alakult ki és folyamatosan csiszolódik a változó körülményekkel. A következőkben a teljesség igénye nélkül bemutatjuk a főbb típusokat, melyekkel mérhető a saját vagy versenytárs cég szolgáltatási színvonala, feltérképezhetőek az erősségek és a gyengeségek.

Próbavásárlás anonim módon:

A próbavásárló előre meghatározott céllal keresi fel a kijelölt üzleteket, ahol teljesen átlagos vásárlóként viselkedik, érdeklődik, segítséget kér, kapcsolatot teremt a személyzettel. Eközben az előzetesen összeállított jegyzőkönyv alapján érdeklődik, tanácsadást kér, majd a helyszínt elhagyva, tapasztalatait a jegyzőkönyvben rögzíti. A szabályszerű működés ellenőrzése érdekében (nyugtaadás) vásárlásra is sor kerülhet az egyes szituációkban.

Open control mystery shopping (azonnali visszacsatolás):

A próbavásárlás az anonim típushoz hasonló módszerrel történik. A jegyzőkönyv kitöltése után a próbavásárló az illetékes vezetőnél jelentkezik és tapasztalatait megosztja vele. Az open control előnye egyrészt, hogy a megbízó azonnali visszacsatolást kap az üzletekben történtekről, a szükséges beavatkozások azonnal megtehetőek, másrészt a piackutató is visszajelzést kap a próbavásárló munkájáról. Vásárlásra és így a törvényben előírt kötelezettségek megtartásának ellenőrzésére ezen módszer esetében is van lehetőség, tekintve, hogy a próbavásárló anonim módon kezdi a szituációt és később, a jövetele célját felfedve kerül sor a visszacsatolásra.

Próbahívás / próba e-mail (Mystery Call / Mystery E-mail) telefonos vagy online ügyfélszolgálat tesztelésére:

A tesztelés ezen típusa esetén a shopperek a megbízó által előre meghatározott céllal veszik fel a kapcsolatot az online/telefonos ügyfélszolgálatokkal, mindeközben teljesen átlagos vásárlóként viselkednek, érdeklődnek, segítséget kérnek. A szituáció lezárulta után az előre meghatározott szempontrendszer szerint rögzítik tapasztalataikat.

Egyéb speciális megfigyelések – próbabeteg, próbautas és továbbiak:

A próbabeteg kutatás (Mystery Patient) egy megfigyelésen alapuló szemi-kvalitatív eljárás, melynek lényege, hogy a kutató, mint valódi páciens keresi fel az orvost, kilétét és jövetelének valós célját nem fedi fel. A vizit egésze alatt betegként viselkedik, és minden részletet megfigyel. A vizitet követően az elhangzottak alapján egy előre összeállított jegyzőkönyvet tölt ki.

Covert video mystery shopping (rejtett kamerás próbavásárlás)

A legkorszerűbb próbavásárlási forma a covert video mystery shopping. Eme kutatási módszer az anonim próbavásárlások speciális módszere, mely során a próbavásárló egy kisméretű kamera segítségével rögzíti a tesztelés teljes folyamatát. Ez a típus megközelítőleg ötször többe kerül, mint a „hagyományos” próbavásárlások, azonban jelentősen kevesebb a papírmunka. Emellett a kutatónak is lehetősége van a teljes folyamat értékelésére, nincs kizárólag a próbavásárló értékítéletére utalva, végül, de nem utolsó sorban folyamatosan biztosított a pontos visszakereshetőség.

A covert video mystery shopping technikai hátterét gombnak, pénztárcának, táskának, mobiltelefonnak vagy filofaxnak álcázott kamera képezheti. Ennél a módszernél ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy minden esetben az alkalmazott hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy valamely időpontban ilyen módon tesztelésre kerüljön.