Mystery Visit Kft. - Próbavásárlás, próbavásárlói kutatások
Elérhetőségeink:

1142 Budapest, Erzsébet királyné
útja 112.

Tel: +36 1 422-1634
Fax: +36 1 422-1633

4027 Debrecen, Füredi út 18.
Tel: +36 52 783 950
Fax: +36 52 781 391

info@mysteryvisit.hu

Mítoszok és tények a próbavásárlásról

Gyakran merülnek fel olyan kifogások a próbavásárlásos kutatásokkal szemben, amelyek inkább nevezhetők mítoszoknak, mintsem tényleges és jogos ellenérveknek. Most ezekről a mítoszokról rántjuk le a leplet.

1. A próbavásárlás csak a negatívumokat hangsúlyozza

A próbavásárlás célja, hogy meghatározzuk a megbízó cég előírásai, standardjai és a valós teljesítménye közötti eltéréseket. Ehhez természetesen szükség van a dolgozók tesztelésére is, de ezzel nem csupán a dolgozói hiányosságokra derül fény, hanem a képzés, tréning során elkövetett menedzsmenti hibákra is. Ezen kívül a próbavásárlás során nem csak azt figyeljük, hogy mit csinálnak rosszul az alkalmazottak, hanem azt is, miben jók, miben kiemelkedőek.

 

2. A próbavásárlás kémkedés az alkalmazottak után

A próbavásárlás nem is lehet kémkedés, hiszen úgy hatékony igazán, ha az alkalmazottak tudnak róla, hogy bármikor érkezhetnek próbavásárlók. Azt is érdemes megosztani velük, hogy milyen kritériumok szerint fogják vizsgálni a munkájukat, hozzáállásukat, s ezeknek a kritériumoknak összhangban kell lenniük az általános cégen belüli elvárásokkal. A próbavásárlással így egyrészt ellenőrizhető, mennyire tartják be a céges standardokat, másfelől magasan tartható a szolgáltatás színvonala.

 

3. Ki lehet szúrni, hogy ki a próbavásárló

A próbavásárlók többnyire átlagos vásárlóként viselkednek, kivéve, ha a megbízó nem pont az ellenkezőjét szeretné. Nem keltenek feltűnést, életszerű szituációkban életszerű kérdéseket tesznek fel. Nagyon gyakran előfordul, hogy egy problémás, de valódi vásárlót hisznek próbavásárlónak, vagy valakit, akinek extra igényei vannak, holott próbavásárló még a környéken sem járt. A próbavásárlónak gyakorlott, rutinos embernek kell lennie, aki minden feladatra külön útmutatást kap, így a lebukás valószínűsége minimális.

 

4. A próbavásárlás indok arra, hogy a dolgozókat büntessék

A próbavásárlás önmagában nem ok az alkalmazottak elmarasztalására, épp ellenkezőleg. A cél az, hogy jó példákat azonosítson, hogy ezekből tanulni lehessen. Természetesen jó eszköz arra is, hogy meghatározza, kinek van szüksége több odafigyelésre, esetleg további tréningre. A próbavásárlás segítséget és útmutatást nyújthat a menedzsmentnek a különböző bónuszok, díjak odaítélésében.

 

5. Az alkalmazottat ki kell rúgni, mert rosszul teljesített a próbavásárlások során

Az alkalmazottak elbocsátását önmagában nem indokolja a próbavásárlás. A mystery shopping kutatások célja alapvetően nem ez, hanem a teljesítmény és az értékesítési képességek, vevőkiszolgálás területén jelentkező hiányosságok feltárása és ezek javítása. Egy esetleges rosszabb eredménnyel végződő próbavásárlás több tényezőből adódhat össze, nem kizárólag az adott dolgozó munkája határozza meg. Ilyen tényezők lehetnek a kommunikációs zavarok, hiányos képzések, rossz menedzsmenti utasítások, stb. A mystery shopping jó eszköz arra is, hogy meghatározza, kinek van szüksége több odafigyelésre, esetleg további tréningre. Természetesen, ha a probléma ismételten, számos alkalommal jelentkezik egy dolgozónál a megfelelő képzéseken való részvétel után is, akkor már érdemes megfontolni a cég számára legmegfelelőbb megoldást.

 

6. Nincs szükség ellenőrzésre, tudjuk, mit csinálnak a területi képviselőink

Ellenőrzésre mindig szükség van, ugyanis kutatásaink azt bizonyítják, a területi képviselők által működőként lejelentett üzleti egységek gyakran már hónapok óta bezártak, megváltozott a tulajdonos, üzemeltető, sőt, az is előfordulhat, hogy az adatbázisban szereplő egység soha nem létezett. Másrészt a próbavásárlásokkal visszajelzést kaphat a megbízó képviselői munkájáról, arról, hogy mi gyűrűzik át a gyártói üzenetből a vásárlókhoz.

 

7. A próbavásárló cégek nagy odafigyeléssel választják ki shoppereiket és gondosan képzik őket

A mystery shopping kutatás során kapott eredmények nagyban függnek a projekthez rendelt próbavásárlók képességétől, tudásától és tapasztalatától. Épp ezért azt gondolná az ember, hogy a cégek kiemelt figyelmet fordítanak a próbavásárlók kiválasztására és képzésére. Nos, ez a legtöbb esetben nem történik így. A cégek többsége szereti automatizálni ezeket a folyamatokat a költségek optimalizálása érdekében. Általában feltesznek egy jelentkezési lapot az internetre, melyben próbavásárlókat keresnek, majd várják a jelentkezőket, akik maguk határozzák meg, hogy hol és milyen területen szeretnének dolgozni. Ennek egy nagyon fontos hátulütője van, mégpedig a projekt eredményének minősége. Hiszen nem az fogja elvégezni a próbavásárlást, aki a legjobb, hanem az, aki hamarabb tudott jelentkezni az interneten! A Mystery Visit a projektekhez rendelt próbavásárlókat minden esetben saját kezűleg kéri fel a szükséges tapasztalatok és képességek figyelembe vételével, a rekrutációt pedig tényleges személyes interjúk és felkészítések előzik meg.