Mystery Visit Kft. - Próbavásárlás, próbavásárlói kutatások
Elérhetőségeink:

4027 Debrecen, Füredi út 18.

1142 Budapest, Erzsébet királyné
útja 112.

Tel: +36 1 422-1634
Fax: +36 1 422-1633

info@mysteryvisit.hu

Kulturális különbségek – Próbavásárlás idegen országokban

Az utóbbi évek során cégünknek többször volt alkalma kipróbálnia magát más országokban is. Egy külföldi projekt menedzselése több ponton kihívás elé állíthat egy céget, melyet nemcsak saját bőrünkön tapasztalunk. Nemrég nemzetközi szakmai szervezetünk hírlevelében olvastunk érdekes cikket egy szintén tag német próbavásárló cég külföldi tapasztalatairól. Ezen apropóból szeretnénk most megosztani Önnel néhány érdekességet.

Az országok között tapasztalható számtalan kulturális különbség mindig lenyűgözi az utazókat. Ami máskor lenyűgöző, a próbavásárlások, illetve egyéb kutatások lebonyolítása során okozhat némi nehézséget, ha nem tudjuk megfelelően kezelni.

Vegyük példáuWail szemügyre egyszerűen csak a köszönés eltéréseit: Japánban meghajolnak, Thaiföldön Wai-val köszöntenek (Ld.: fotó), miközben Mongólia egyes részein összedörzsölik az orrukat, amikor találkoznak. Ezt mind tudnunk kell, amikor egy kutatást tervezünk.

A kiszolgálás egyik legelső vizsgálati szempontja általában a köszönés. A legtöbb országban alapelvárás az ügyfél megfelelő köszöntése. Azon túl, hogy ismerjük a köszönés módját, tudnunk kell például, hogy valamely momentum elmaradása, például a Wai esetében a bólintás elhagyása, jár-e negatív ellenérzéssel. Ezekre az információknak nem egyszerű csupán kutatómunka által nyomára bukkanni. Sokat segít ilyenkor az ügyféllel, helyi alvállalkozóval való egyeztetés.

Egy több országot érintő kutatás során, az összehasonlíthatóság megőrzése miatt többnyire standard kérdőívekkel kell dolgozni. Az országok közötti eltérések azonban épp azok a tényezők, melyek miatt teljesen egységes szituáció lebonyolítására nincs lehetőség. A kulturális eltérések gyakran összefonódnak szabályozásbeli különbségekkel is. Cégünk eddig elsősorban európai országokban végzett próbavásárlásokat és az eltéréseknek elsősorban ezzel a formájával szembesültünk. Egy egyszerű példa erre a patikai reklámok szabályozása. Ukrajnában például a közelmúltban változott a reklámkihelyezésre vonatkozó szabályozás, így a patikusok a büntetésektől tartva egy ideig nem raktak ki reklámokat, Lengyelországban területenként eltérő kihelyezési szabályok vannak érvényben, míg például Kazahsztán egy városában a helyi szabályozás miatt egyáltalán nem láthatóak reklámok a gyógyszertárakban.

A próbavásárlás nagy előnye a kvantitatív kutatási módszerekkel szemben a szemi-kvalitatív jellege. Ez abban nyújt segítséget egy-egy kutatás lebonyolításakor, hogy nem csak számszerű eredmények állnak rendelkezésünkre, hanem akár szubjektív kommentek is. Ezen megjegyzések részleteiben tudnak rávilágítani a kulturális különbségekre, a szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárások eltéréseire. Egy-egy kutatás végén, így nem nehézségként, hanem érdekes momentumként tudunk ezekre a kulturális különbözőségekre gondolni, mintha egy utazáson vettünk volna részt.