Mystery Visit Kft. - Próbavásárlás, próbavásárlói kutatások
Elérhetőségeink:

1142 Budapest, Erzsébet királyné
útja 112.

Tel: +36 1 422-1634
Fax: +36 1 422-1633

4027 Debrecen, Füredi út 18.
Tel: +36 52 783 950
Fax: +36 52 781 391

info@mysteryvisit.hu

Disztribúció a kozmetikumok piacán – kihasználatlan lehetőségek

Bár a kozmetikumgyártók számára már nem mondható újnak, mégis kihasználatlan a gyógyszertárak hálózata, mint a disztribúció lehetőségét biztosító csatorna – állapította meg legfrissebb próbavásárlásos módszerrel végzett kutatásunk. A vizsgált kozmetikai márkák átlagosan a tesztelt patikák harmadában vannak csak jelen.

A patikákban, mint az egészség helyreállítását és megőrzését szolgáló termékek kiskereskedelmi egységeiben, az elmúlt években jelentősen nőtt a kiegészítő szolgáltatások száma, ezzel együtt a kozmetikai termékek forgalmazása.

A kozmetikai termékek növekvő forgalmazását elsősorban a gyógyszerek árrésének csökkenése miatt bekövetkező bevételkiesés kompenzálásával lehet magyarázni. A növekvő verseny egyre inkább arra ösztönzi a patikusokat, hogy kihasználva a feléjük megnyilvánuló „fogyasztói” bizalmat szélesítsék a kínált termékek portfólióját.

Legújabb kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy mely kozmetikai márkák használják ki leginkább a fenti változások nyújtotta lehetőségeket, azaz a gyógyszertári disztribúció előnyeit. A megfigyelés tárgya hat közismert márka – Babé, Clinians, Eucerin, La Roche-Posay, Roc és Vichy – patikai fellelhetősége, kihelyezése és POS anyagainak vizsgálata volt.

Kutatásunk eredményei szerint a vizsgált kozmetikai márkák átlagosan a patikák 35 százalékában vannak jelen. Az átlagnál jelentősen nagyobb arányban a Vichy (70%) és Eucerin (50%) termékeket lelték fel próbavásárlóink.

Patikai disztribúció számokban

Megfigyeléseink alapján mind a hat vizsgált márka képviselete nagy gondot fordít rá, hogy termékei jól láthatóak legyenek. A termékek kihelyezése nagymértékben függ a patika adottságaitól, de ahol lehetséges a kozmetikai termékek külön vitrinekben kapnak helyet.

Ahol megtalálhatóak a vizsgált márkák az esetek átlagosan 60 százalékában a többi márkával közös tárolóban (polcon, vitrinben, pulton stb.) kerülnek kihelyezésre, míg 39 százalékban fordul elő, hogy egy márka önálló tárolóval rendelkezik. Mindössze a patikák 1 százalékában találkozhatunk olyan tárolási megoldással, ahol egy márka önálló és más márkákkal együttesen is fellelhető.

A tapasztalatok szerint patikai disztribúcióban alacsony a kozmetikai termékekhez kapcsolódó tájékoztató- és reklámanyagok kihelyezésének aránya. A tesztelt gyógyszertárak mindössze 5,3 százalékában fordul elő valamely vizsgált kozmetikai márka szóróanyaga. Ez az arány szintén az Eucerin (6,5%) és a Vichy (11,8%) esetében magasabb.

A kutatásról

A Mystery Visit Piackutató és Tanácsadó Kft. rendszeresen végez saját kutatásokat patikákban, melynek során a próbavásárlók előre meghatározott céllal keresik fel a patikákat, megfigyeléseket végeznek, tájékoztatást kérnek. A felmérés 2009 decemberében készült 500 patika vizsgálatával. A próbavásárlások során a patikák kiválasztása országosan reprezentatív mintavételezés mellett történt.