Mystery Visit Kft. - Próbavásárlás, próbavásárlói kutatások
Elérhetőségeink:

4027 Debrecen, Füredi út 18.

1142 Budapest, Erzsébet királyné
útja 112.

Tel: +36 1 422-1634
Fax: +36 1 422-1633

info@mysteryvisit.hu

Csillagok próbavásárlásért

A hazai szálláshelyek minősítése 2012 közepétől csakis a Hotelstars minősítési rendszerének keretein belül történhet. Ez egy ajánlott minősítési rendszer, amely nem kötelező a szálláshely-szolgáltatókra nézve, mivel azonban nemzeti védjegy lett, így szabályosan csak az viselheti tovább csillagjait, aki ezen rendszer szerint minősítteti szállodáját.

2010. 4. negyedévétől lépett életbe új szabályozás a hazai szállodák minősítésével kapcsolatosan, bár addig is a nemzetközi gyakorlatot követte, azaz itthon is a nemzetközileg használt 1-5* jelölte a szállodák minőségét. A kategóriák követelményeit pedig a Magyar Szállodák Szövetsége határozta meg, a besorolás viszont úgynevezett önminősítéssel történt.

Ezt a gyakorlatot változtatta meg a 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet, amely a kereskedelmi szálláshelyek üzemeltetését újra szabályozta. Ennek értelmében a különféle típusú kereskedelmi szálláshelyek minősítését átveszik azok szakmai szövetségei, így a szállodák minősítését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége végzi. Ezt a munkát, a Hotelstars Union alapító tagjaként, annak követelményrendszerének felhasználásával kizárólagosan látja el.

Az említett követelményrendszert használják jelenleg 12 európai országban (Ausztria, Cseh Köztársaság, Észtország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Svájc, Svédország). Az egységes követelmények alkalmazásának előnye, hogy az azonos minősítési eljárások eredményeként javul a résztvevő országok szállodáinak szolgáltatási színvonala és egyúttal a vendégek számára átláthatóbbá válik a hotelek osztályba sorolása.

A minősítés során 270 kritériumot vizsgálnak, az egyes kritériumok különböző pontszámot érnek. A különböző kategóriákban (1* – 5*, 1* superior – 5* superior) előre meghatározott pontszámot kell elérni, valamint minden kategóriában vannak minimum követelmények, olyan kritériumok, amelyeknek mindenképp meg kell felelni.

A kritériumok közül a szállodák számára kiemelten érdekes a 245. számú, a Szervezett próbavásárlás – Mystery Shopping szervezése. A 4* superior kategóriától kezdve követelmény az egy évesnél nem régebbi mystery shopping vizsgálatról szóló igazolás, míg a 4* és az alatti kategóriáknál lehetőség, azonban a minősítésben 15 pontot ér, így számos hotel él ezzel a lehetőséggel.

A vizsgálat során a szálloda kezdeményezésére és költségére – a vizsgált időszakban legalább egy alkalommal – külső szakértők anonim módon ellenőrzik és dokumentálják, hogy a szálloda szolgáltatásai a kategóriájában elvárt követelményeket mennyire teljesítik (pl. szobafoglalás bonyolítása, éttermi kiszolgálás minősége, a szálloda tisztasága, a recepcióban dolgozók felkészültsége, segítőkészsége, stb.). A próbavásárlás eredményéről kapott igazolást csatolni kell a pályázati anyaghoz.

Mivel átlagosan egy kritérium teljesítésével 3 pont szerezhető, a próbavásárlásért kapható 15 pont nagyon kecsegtető a hotelek számára. Mindezen felül számos hotel évente többször, külső céggel további ellenőrzést végeztet, mely segítségével vizsgálják, hogy időszakonként is az elvárásoknak megfelelő-e a teljesítmény, illetve esetleges panaszkönyv bejegyzések specifikusan is ellenőrizhetőek.

A szállodák számára a próbavásárlás nagy előnye a folyamatos, objektív visszajelzés a szolgáltatás színvonaláról, hozzájárul a minőség fenntartásához, illetve emeléséhez. Segítségével tehát a vendégek is folyamatosan magas színvonalat tapasztalhatnak, így a Hotelstars csillagai még fényesebben ragyoghatnak a hotel neve mellett.